VVSG GIS 27/09/2024 – verslag

Gepubliceerd door Leen Moeyaert op

Agenda:

  • GzG-project Dienst Omgeving – Luc Janssens (Mechelen)
  • GRB-meldingen – zal toegelicht worden door Ilse Van den Weghe
  • Toelichting verenigingsregister – Borghmans Inge / Evy Tortelboom (Digitaal Vlaanderen)
  • Afbakening gebouweenheid – Van Den Berghe Erik / Jan Laporte (Digitaal Vlaanderen)
  • Varia

GzG-project Dienst Omgeving – Luc Janssens (Mechelen)

Luc Janssens bracht een mooie stand van zaken over de verschillende use cases die uitgewerkt worden in het project Gemeente zonder Gemeentehuis. Dit project heeft als doel, de efficiëntie van de dienst omgeving te verhogen en de administratieve last voor burgers, ondernemingen en verenigingen mbt “Bouwen en Verbouwen” te verminderen. het project werd opgesplitst in meerdere uce cases, waarbij elke use case wordt gedragen door meerdere besturen, die een korte toelichting gaven. Het is geenszins de bedoeling om dit uitgebreid toe te lichten, maar jullie te triggeren om zeker eens terug te luisteren naar één of meer van deze use cases. Er volgt per use case nog een korte omschrijving van Luc Janssens:

  • UC 1 – Mijn lopend dossier: de aanvrager krijgt op een heldere manier inzicht in de processtappen van mijn aanvraag
  • UC 2 – Bevraagservice
  • UC 11 – Aankoop ontbrekende data: als 60% van de besturen dezelfde data nodig heeft en aankoopt, kan deze data dan gezamelijk aangekocht worden voor allé besturen of via een aankoopcentrale?
  • UC 12 & 14 – Automatische Datauitwisseling
  • UC 15 – Van data naar slimme data (ROP, Verkaveling, GRB,…)
  • UC 3 – Kosten en waarborgen – methode om informatie over kosten en waarborgen vlot bij te kunnen houden
  • UC 4 – Gele formulieren: elk bestuur zal zelf kunnen kiezen of ze hun gele formulieren zelf afdrukken of laten afdrukken, zelf ophangen of naar de aanvrager laten opsturen afhankelijk van hun nood en infrastructuur.
  • UC 5 – Down-Time Overheidssoftware beperken: bij het in voege treden van nieuwe decreten, moeten alle besturen én softwareleverancies direct aan de slag om op tijd klaar te zijn voor deze nieuwe verplichtingen. kan dit beter?
  • UC 06 & 08 – Omgevingsverslag efficiënt opmaken
  • UC 07, 10 & 16 – Dossiers en Dossierstukken: burgers, notarissen, vragen meermaals aan een bestuur documenten op, zoals bouwplannen, … , in het kader van de openbaarheid van bestuur. Doel is dan ook om al deze documenten op een uniforme manier in het Digitaal Archief Vlaanderen te krijgen. door aan elk document in de metadata een WKT te hangen, kan je deze ook visualiseren in GIS!
  • UC 09 – Burger wil afspraak
  • UC 13 – Bouwen in mijn Omgeving: hier krijg je als burger een inzageloket van alle omgevingsdossiers in jouw buurt
  • UC 17 – Van Tekst naar Slimme Data: hoe maak je slimme data van de aanwezige teksten, zodat je op een snelle manier alle teksten kan doorzoeken, die bvb iets met “PFOS” of “PFAS” te maken hebben?
  • UC 18 – Mijn Procedure: hierbij worden burgers begeleid bij informatieve vragen of het indienen van een omgevingsdossier

Wil je meer informatie over één specifieke use case? Luister dan zeker even terug naar de opname van deze vergadering!

Wil je graag mee helpen bij één dan deze use cases? Alles trekker, als pilootbestuur om te testen, …? Vul dan zeker deze enquête in! (het is zeker niet de bedoeling dat je hier dan maanden tijd in steekt!)

De laatste twee vragen van de enquête, polsen (vrijblijvend!) naar uw interesse in de use cases rond het gele formulier en de ontsluiting naar het digitaal archief, om de commerciële haalbaarheid te kunnen bepalen. Enkel als voldoende besturen aangeven dat dit écht een meerwaarde is, kunnen deze use cases verder uitgerold worden. Zeker invullen dus!

GRB-meldingen – Ilse Van den Weghe

Het aantal GRB-meldingen zijn het laatste jaar fors gestegen. Waar in 2023 40% van de gemeenten meldingen deed, kwamen er in 2024 al van 60% van de gemeenten meldingen binnen.

Elke melding heeft impact op één of meerdere authentieke bronnen (gebouwenregister, adressenregister, wegenregister, GRB, …). Ook zijn er verschillende platformen, waar meldingen kunnen gebeuren (het GRB meldingssysteem, GIPOD, LARA). Er werd een beslissingsboom opgesteld, vertrekkend van het te wijzigen GRB object. Afhankelijk van de oorzaak van de wijziging, komt de meldinge via een andere platform binnen en wordt een andere authentieke bron verwerkt .

Beslissingsboom:

Sommige besturen zijn vragende partij om een tweede beslissingsboom te krijgen. Deze legt de focus meer op de processen vanuit de besturen. Wie mee wil helpen om deze beslissingsboom vorm te geven, kan contact opnemen met digitaal.vlaanderen@vlaanderen.be

Toelichting verenigingsregister – Borghmans Inge (Digitaal Vlaanderen)

Het verenigingsregister is de nieuwe databron met basisgegevens van verenigingen, beheerd door Digitaal Vlaanderen. Hierin wordt zowel informatie van feitelijke verenigingen (geen rechtspersoon) als KBO verenigingen (rechtspersoon) bijgehouden. Dit register heeft als doel om informatie van verenigingen en hun contactpersonen te verzamelen, zodat zij zich slechts éénmalig moeten registreren. Deze informatie kan nadien maximaal hergebruikt worden.

Verenigingen kunnen zelf hun data beheren in het verenigingsloket. Er is een ontsluiting via MAGDA.

Decretale verplichting: om dit register initieel in te vullen, zullen alle steden en gemeenten die nu al lokaal gegevens bijhouden van verenigingen, in eigen lijsten of bestanden, moeten aansluiten op het verenigingsregister en deze informatie aanbieden. Hoewel de termijn hiervoor pas tegen eind 2027, worden besturen nu al warm gemaakt om aan te sluiten bij dit platform.

Besturen worden dan ook aangeraden dit zeker mee te nemen in het meerjarenplan in de nieuwe beleidsperiode. Er is hierover een infosessie op 28/11 voor de verschillende hoofdloketten. inschrijven hiervoor kan hier.  

Een overzicht van de samenwerkingen die vanuit het Verenigingsloket voorzien is, is hier terug te vinden – oa. de werkgroep Lokale besturen

Deelname aan klankbordwerkgroep: Op 8/10 hebben zij een klankbordwerkgroep specifiek over het Werkingsgebied. Je kan hiervoor inschrijven via deze link

  • Invullen van interesseformulier
  • Inschrijven op nieuwsbrief
  • verenigingsloket@vlaanderen.be

Hoe past dit onderwerp binnen de GIScommunity, vraag je je misschien af? Digitaal Vlaanderen richt zich graag tot de GIS coördinatoren, om dit project mee te ondersteunen, en binnen het bestuur de diensten van sport, cultuur, jeugd en vrije tijd hiervoor warm te maken. Als elk bestuur zijn eigen verenigingsdata mooi ingeeft in het register, komen we tot een nieuwe authentieke bron, die, op basis van de doorgegeven adressen ook op een kaart zal kunnen voorgesteld worden.

Afbakening gebouweenheid – Van Den Berghe Erik (Digitaal Vlaanderen)

De definitie van een gebouweenheid luidt: “Een gebouweenheid is de kleinste eenheid binnen een gebouw die geschikt is voor woon-, bedrijfsmatige, of recreatieve doeleinden of een gemeenschappelijk deel is en die ontsloten wordt via een eigen afsluitbare toegang vanaf de openbare weg, een erf of een gedeelde circulatieruimte. Een gebouweenheid is in functioneel opzicht zelfstandig.”

In een aantal gevallen, zorgt deze definitie er echter voor, dat besturen eigenlijk geen gebouweenheden mogen toekennen, hoewel ze dat wel zouden willen. als voorbeeld:

  • Een winkelcentrum, met één centrale toegangshal, waarbij elke winkel een afzonderlijk toilet heeft, geeft reden om elke winkel een gebouweenheid te geven, en een adres… tenzij deze winkels uitkomen in een gezamelijke hal, mét toilet. Dan krijgt enkel de hal een gebouweenheid toegekend, en de winkels zelf niet.
  • gebouwen met meerdere kamerwoningen

De té complexe definitie achter een gebouweenheid streeft misschien zijn doel voorbij? Met het risico dat de gebouweenheden in het gebouwenregister niet uniform zullen bijgehouden worden in alle besturen. Besturen geven aan dat ze, voor het toekennen van subsidies; toch bepaalde ruimtes een gebouweenheid én adres willen toekennen, de brandweer wil in grotere winkelcentra, woonzorgcentra wél aparte gebouweenheden en adressen, om snel een interventie te kunnen doen, … Besturen geven ook aan, dat ze veelal zelfs geen zicht hebben of er al dan niet een toilet aanwezig is, en de vergunde toestand niet altijd overeenkomt met de feitelijke toestand.

andere bezorgdheden rond het gebouwen- en adressenregister die aan bod kwamen:

  • Wanneer komen de functies per gebouweenheid? voorlopig kan enkel de functie “gemeenschappelijk deel” binnen een gebouw aangeduid worden. (dit gebeurt automatisch, zodra er twee huisnummers binnen éénzelfde gebouw liggen). andere functies kunnen voorlopig in het GRAR niet bijgehouden worden. Binnen de geo-it besturen (die hun GRAR lokaal bijhouden en terugsyncen naar LARA) bestaat de mogelijkheid wel, om bijkomend een functie bij te houden. Deze besturen willen de oefening niet opnieuw doen, eens de functie in het GRAR kan ingevuld worden.
  • Snappen van adressen op gebouweenheden: gaan geen extra acties doen om gebouweenheden te gaan verplaatsen….
  • Meerwaarde gebouweenheden? de meeste gemeentebesturen zijn vooral bezig met het adres. dit is immers van belang voor briefwisseling, inschrijven in het rijksregister, … . Het concept van gebouweenheid komt daar nu bij, maar vormt voor de besturen niet onmiddellijk een meerwaarde. Het zorgt vooral voor meer werk.
  • Feitelijke of juridische toestand? waar veel besturen enkel adressen willen in het GRAR ingeven, die wel degelijk officieel toegekend en vergund zijn, biedt het GRAR de mogelijkheid om ook de feitelijke toestand in te geven. Hierbij worden ook adressen toegevoegd aan het GRAR, die niet vergund zijn, niet officieel of waar niemand mag op ingeschreven worden. De meerwaarde om deze adressen tóch toe te voegen, is dat deze dan ook kunnen gebruikt worden om een handhavingsdossier aan te koppelen.

Wie interesse heeft om vanuit het bestuur de werkgroep over gebouwen- en adressenregister verder bij te wonen, mag zeker contact opnemen met Jan Laporte. Het is belangrijk dat ook besturen hun mening kunnen geven over de definitie van een gebouweenheid, de functies per gebouweenheid, …

Varia

  • Uitnodiging Trefdag Vlaanderen
  • Geplande opleidingen GRAR
    • Dinsdag 5 november (Teams)
    • Dinsdag 19 november (Teams)
    • Donderdag 21 november (live – Gent)
    • Maandag 2 december (live – Leuven)
    • Dinsdag 10 december (Teams)
  • Toegang tot kadastrale gegevens
    • De finalititeiten, de reden waaróm je kadastrale gegevens opvraagt, liggen vast voor een bestuur (vb. openbaar onderzoek). Elke software leverancier heeft zijn manier om dit bij te houden en te loggen, in het kader van de privacy. Als een bestuur van mening is dat ze alsnog een gegronde reden hebben om kadastrale gegevens op te vragen, kunnen ze steeds een aanvraag indienen bij de GegevensBeschermingsAutoriteit (GBA)
  • Toegang tot landbouwgegevens
    • Ook voor de toegang tot landbouwgegevens, is een algemene machtiging in voorbereiding. Met deze machtiging zullen besturen ook toegang kunnen krijgen tot de lijsten die beschikbaar zijn bij landbouw en visserij.
  • Volgende VVSG GIS vergadering
    • 25 oktober 2024
    • de VVSG GIS vergaderingen gaan standaard door op de laatste vrijdag van de maand, van 10u tot 12u.

De opname kunt u hier herbekijken (paswoord vereist)

Categorieën: VerslagenVVSG

0 reacties

Geef een reactie

Avatar plaatshouder

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.