Zelf als gemeente rollen toekennen voor toepassingen Informatie Vlaanderen
Tot vorig jaar konden bepaalde rollen voor de ex-AGIV-toepassingen (LARA, GIPOD, KLIP…) enkel toegekend worden door AGIV/Informatie Vlaanderen zelf. Voor sommige rechten was zelfs nog een expliciet fiat van de gemeentesecretaris nodig. Dit toegangsbeheer kan nu echter ook volledig naar de gemeente overgeheveld worden, wat uiteraard een stuk efficiënter is. Voorlopig verloopt dit nog via een specifieke Toegangsbeheermodule, maar op termijn zal dit volledig versmelten met het gekende Gebruikersbeheer Lokale Besturen.
- De gemeente (secretaris) ondertekent de ingevulde overeenkomst en stuurt deze door naar Informatie Vlaanderen.
- Informatie Vlaanderen kent de aangeduide persoon de rol van toegangsbeheerder toe en stuurt deze een bevestigingsmail. Het is handig als dit iemand is die reeds op voorhand een account bij Informatie Vlaanderen heeft aangemaakt (via https://auth.vlaanderen.be/ > registreren).
- Bij het aanmelden (opnieuw via https://auth.vlaanderen.be/) kom je in de zogenaamde Toegangsbeheermodule (TBM). De basishandelingen wijzen zichzelf snel uit. Er is ook een uitvoerige handleiding beschikbaar die je bij de bevestigingsmail meegestuurd krijgt en die alle mogelijkheden en aspecten in detail beschrijft (meer info).
0 reacties